coconut-oil-on-wooden-spoon-2090575_1920

Kokosolie…vermijden of omarmen?

Oh joh, alle nieuwssites, het Voedingscentrum, internationale hartstichtingen, ze herhalen elkaar allemaal. Dat gaat ongeveer zo:

Waarom kokos zo populair geworden is? Wij snappen het ook niet, het zijn al die “guru’s” die het opgehemeld hebben, maar wij, als gevestigde orde, weten natuurlijk al tientallen jaren dat kokosolie slecht is. Dat roepen we ook al jaren, dus dat het nu ineens als een “nieuwtje” gebracht wordt, dat begrijpen wij ook niet. Oh ja, we herhalen het nog maar eens, kokosolie is verzadigd vet, verzadigd vet verhoogt je cholesterol, en cholesterol veroorzaakt hart- en vaatziekten.

Dus van kokosolie ga je dood?!

OK, dit voegde ik zelf toe, maar het is toch wat je eruit haalt, nietwaar? En als ze dit maar hard genoeg roepen, dan moet het wel waar zijn, toch?

Nou, dit is dus niet zo! Het zijn namelijk niet alleen de instagram-guru’s die roepen dat kokosolie zo geweldig is, het zijn daarnaast artsen, experts, onderzoekers, wetenschappers, kritische lezers en ga zo maar door. Zij roepen ook hard, en worden door sommigen geloofd, en door anderen, vooral de grote stichtingen, niet.

Fouten in de logica

Verzadigd vet is niet bewezen de veroorzaker te zijn van verhoogd cholesterol, en verhoogd cholesterol is niet bewezen de veroorzaker te zijn van hart- en vaatziekten. Yep, dat blijkt dus gewoon uit onderzoek.

Dan vraag je: OK, cholesterol, maar de relatie tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten zelf? Nou, dan zien we dat een grote meta-analyse (meerdere onderzoeken naast elkaar gelegd en geanalyseerd), geen associatie vond tussen verzadigd vet en hartziekten, en een beschermende associatie tussen verzadigd vet en beroerten. Ja mooi he, verzadigd vet lijkt te beschermen tegen beroerten! Ze konden dus niet aantonen dat verzadigd vet iets te maken hadden met hartziekten.

En dan is er nog het deel waarin kokosolie inderdaad een verzadigd vet is, maar dat niet alle verzadigde vetten op een hoop gegooid kunnen worden. Conclusies gingen over verzadigd vet, niet over specifiek het product kokosolie en mogen niet als zodanig overgenomen worden.

Dus kokosolie is misschien toch OK?

Nou, daar is dan weer wel informatie over te vinden, kokosolie zelf. Kokosolie heeft deze effecten:
  • ondersteunt reductie taille-omvang
  • verlaagt inflammatie / ontstekingen
  • kan mogelijk gewichtsverlies ondersteunen
  • kan mogelijk antioxidant status verbeteren
  • kan mogelijk beschermen tegen Alzheimer

Tientallen jaren geleden leidde slecht uitgevoerd onderzoek en ruzie onder onderzoekers ertoe dat degene die het hardst riep gelijk kreeg. Dat bleek de “verzadigd vet – hartziekten” theorie. Alle onderzoeken sindsdien zijn gebaseerd op een idee dat mogelijk niet correct was. Dat maakt alle onderzoeken die uitgaan van deze theorie, alvorens ze hypothesen gaan stellen, eigenlijk al bevooroordeeld. Oeps. En daar hangen we al onze adviezen aan op. Al tientallen jaren lang.

Mijn advies – Omarmen!

Welk onderzoek kunnen we dan wel vertrouwen? Dat is een lastige, voor mij is het duidelijk dat er te veel onderzoeken zijn die alle beweringen over cholesterol, verzadigd vet en hart- en vaatziekten tegenspreken om overtuigd te zijn van de gevaren. Daarnaast vertalen we dierlijk verzadigd vet nu ook naar kokosolie, wat toch wel een beetje een sprong is.

Gecombineerd met kijken naar onze geschiedenis als mensheid en hoe we onze babies voeden, zou het toch ook compleet onlogisch zijn dat verzadigd (dierlijk) vet ongezond is:

  • We populeerden de aarde nogal succesvol doordat onze hersenen snel ontwikkelden dankzij dierlijk vet. We aten veel verzadigd vet, maar naast dierlijk ook uit kokos. We deden het nogal goed op dat (verzadigd) vet, maar nu is het ineens slecht?
  • Moedermelk bevat veel vet (per druppel, moment van de dag wisselend, perfect wat er nodig is, tussen de 0 en 10%), waarvan 42% verzadigd. Juist ja, voor die ontwikkelende hersenen. Wauw, toch?

Recept!

Kokosolie is bestand tegen hoge temperaturen, omdat het een verzadigd vet is en daarmee enorm stabiel tegen oxidatie door hoge temperatuur. Doe lekker ruim kokosolie in je pan, niet te zuinig! Bak er veel groenten en wat reepjes vlees of stukjes vis in, voeg wat kurkuma en knoflook toe, een scheutje Tamari (glutenvrije sojasaus) en hoppa, een supermaaltijd vol met antioxidanten, goede vetten, hoog kwaliteit eiwitten en energie.

Geen rijst?! Dat is een heel nieuw onderwerp, maar inderdaad, kies voor het weglaten van rijst, of een heel klein beetje. Dat doe ik meestal, ik kook wat rijst voor de kinderen (die zijn actiever dan ik en in de groei) en neem zelf een kleine lepel omdat ik dat dan toch lekker vind. Als je meer lef of tijd hebt, probeer dan eens bloemkoolrijst (bloemkool gemalen tot de grootte van rijstkorrels en kort gekookt, gestoomd of gebakken). Het is niet hetzelfde, maar wel lekker eigenlijk!

Wil jij meer weten?

Welke vetten zijn goed voor je en welke niet? Hoeveel ervan heb je nodig? Word ik daar niet dik van? Is de geurloze kokosolie ook goed? Merel, wat zei je nu over die rijst? Hoe zit dat dan?

Stuur me een berichtje, een Appje of een mailtje als je vragen hebt, ik hoor graag van je!

Met de knop Nu Boeken boek je jouw gratis informatiegesprek als je een begeleidingstraject overweegt.

Weet jij al dat je simpel 1 of 2 uurtjes wilt waarin je dit soort vragen kunt stellen en beantwoordt krijgt? Met tips, recepten, achtergrond en zo? Boek dan een “Vragenuurtje op de praktijk” van 1 of 2 uur, ook met de knop “Nu Boeken”.

Liefs, Merel van RealFoodGirl

Foto: Pixabay.com

 

Leave a Comment