pexels-photo-169658

3 must-read niet-stomme strategieën voor zorgeloos eten op vakantie!

Jullie weten het: geen standaard adviezen die je van ver aan ziet komen. Stomme dingen zoals: “drink maar 1 wijntje tijdens je gezellige dineetje met vrienden”, of “zorg voor een goed ontbijt om in elk geval gezond te beginnen”. WTF! Het is vakantie mensen, seriously!

Wil jij geen saaie adviezen en een saaie vakantie? Lees dan verder!

Strategie 1: #jeansbeware #dontcare

Je gaat op vakantie, hoezo letten op je eten? Kom nou, je hebt hard gewerkt, tijd om die teugels te laten vieren. Groot gelijk heb je. Lezen op het strand, bruin bakken, borrelen en lekker eten. Zalig! Ontspanning verlaagt je bloedsuikers, verbetert je hormoonhuishouding en humeur en versterkt je vetverlies. Extra vitamine D aanmaken door de zon en een verlaagd stressniveau door extra slaap en plezier. Allemaal goed voor de gezondheid!

Mijn tip: Als je al aan ziet komen dat je met wat extra kilo’s terug naar huis keert, calculeer dat dan in en wees erop voorbereid. Neem bewust de beslissing dat het dat waard is en spreek met jezelf en eventueel partner of vriend(in) af dat je na de vakantie weer verder gaat met je voedingspatroon dat je had vóór de vakantie. Ga dan niet meteen op de eerste werkdag super streng zijn voor jezelf, want dan zit je aan het eind van de eerste werkweek al bijna bij de psycholoog van ellende. Gun jezelf een transitieperiode, kies dan misschien een van onderstaande strategieën om toch te genieten van de warme zomeravonden!

Strategie 2: Sla je eerste maaltijd over

Op vakantie is de kans groter dat je avondmaaltijd uitgebreider en later uitvalt dan gewoonlijk. Mogelijk neem je later op de avond nog een borreltje en een ijsje, of ga je stappen en volgt er naast drank nog shoarma of iets anders calorierijks. Als je dan na het wakker worden een ontbijt neemt, en dan ook nog een lunch om de uren te overbruggen tot de avond, heb je in totaal veel meer gegeten dan je anders zou doen. Dat kan anders!

Mijn tip: Sla je ontbijt over en houd het bij koffie, thee of water. Als je al weet dat je straks uitgebreid gaat eten, en daarna nog stappen of borrelen, neem dan geen club-sandwich met frietjes of fastfood voor lunch, zeker niet als je een zak chips in je tas hebt voor straks op het strand. Lunch met iets lichts zoals een gekookt eitje met wat fruit of een salade en als je een broodeter bent, misschien een croissantje erbij.

Met deze aanpak heb je genoeg calorieën bespaard om zorgeloos van je avond te genieten. Dat maakt zeker verschil in de kilo’s! Gezond? Nou, dat “niet eten” is juist heel gezond, het heet Intermittent Fasting (ja, daar volgt vanzelf een artikel over!). Het “wel eten” deel doe je waarschijnlijk niet zo gezond.

Tja, het is vakantie, prioriteiten en zo…

Strategie 3: Creatief met maaltijdmomenten

Zie een maaltijdmoment meer als een suggestie dan als een vaststaand ritme. Je bent op vakantie, dus waarschijnlijk schuiven deze momenten toch al allerlei kanten uit. Waarom vasthouden aan het traditionele ontbijt, lunch en diner? Je weet gewoon dat je tussendoor een ijscoupe lust met een lekkere rosé, of een biertje met bitterballen. Dat wordt dan meestal feitelijk de vierde maaltijd, en laat op de avond volgt waarschijnlijk de vijfde. Dat telt aardig op!

Hoe vaak ik mensen niet, nadat ze in de middag geborreld hebben, hoor zeggen dat ze naar huis gaan om te koken zodat ze nog gezond eten. Ik vind dat betwistbaar, dat je goed bezig bent door nog een keer te eten, ook al zit daar dan toevallig groente bij. Het neemt niet weg dat je net hebt zitten borrelen en happen. Echt gezond wordt het toch niet meer, dus dan maar de totale hoeveelheid beperken, nietwaar?

Mijn tip: Zit je heerlijk te borrelen vlak voor het avondeten? Borrel net lang genoeg door zodat je thuis niet meer hoeft te eten en noem dit simpelweg de avondmaaltijd. Loop je langs een terras en heb je trek in een ijscoupe met rosé? Doen! Noem dat je lunch en kies vandaag geen broodje, uitsmijter of sandwich. Ga er lekker creatief mee om!

Welke strategie kies jij? Vertel het me!

Persoonlijk ga ik voor strategie 2 gemengd met 3. Ik ontbijt pas als ik trek heb en dat zal dan wel iets gezonds zijn zoals yoghurt met fruit. Verder laat ik de dag op zijn beloop, en sla ik waarschijnlijk de officiële “maaltijden” over om creatief te kunnen zijn met uitspattingen.

Te verwachten creatieve momenten zijn:

  • Zomaar een fles wijn delen met een stuk taart? Ga ik doen voor lunch!
  • Op de kermis 2 oliebollen en een frietje tartaarsaus? Zeker weten! Voor we gaan maak ik soep, dus mocht ik toch honger krijgen, dan staat het klaar. Waarschijnlijk is het diner die dag oliebollen en friet en staat de soep in de koelkast voor de dag daarna.
  • We gaan lunchen in het centrum? Gezellig, ontbijt sla ik gewoon over!

Fijne vakantie!

Real Food Girl

Leave a Comment